Leki powodujące zaburzenia erekcji

Brak zdjęcia

11 września 2013

Część leków może powodować zaburzenia erekcji. Problemy ze wzwodem mogą pojawić się u osób przyjmujących leki przeciwdepresyjne, leki na nadciśnienie tętnicze, leki obniżające poziom cholesterolu. Oprócz zaburzeń erekcji mogą pojawić się zmniejszone libido i zaburzenia wytrysku. Po stwierdzeniu, że dana terapia powoduje efekty uboczne, lekarze dokonują zmian w dawkowaniu lub zmieniają stosowane preparaty.

Leki a problemy z seksem

Wiele stosowanych przez pacjentów preparatów może zaburzać funkcje seksualne. Mogą pojawiać się nie tylko problemy ze wzwodem, ale także zaburzenia wytrysku i zmniejszony popęd płciowy (niskie libido). Niemal zawsze przyjmowany preparat nie jest jedyną i bezpośrednią przyczyną zaburzeń i problemów seksualnych. Wiele schorzeń ogólnoustrojowych wiąże się bezpośrednio ze zwiększonym ryzykiem występowaniem zaburzeń erekcji. Zatem trudno jest stwierdzić, czy dana dysfunkcja jest wynikiem choroby, czy leków stosowanych w jej leczeniu. Takim przykładem jest nadciśnienie tętnicze (zarówno sama choroba, jak i leki stosowane w jej leczeniu mogą powodować gorszą erekcję).

Pacjenci najczęściej nie zgłaszają lekarzom niepożądanych działań ubocznych leków. Dzieje się tak również wtedy, gdy chory podejrzewa, że przyjmowany przez niego lek może być przyczyną zaburzeń seksualnych. Zazwyczaj powodem jest wstyd lub poczucie, że wobec leczenia choroby podstawowej, pojawiający się problem np. w postaci zaburzeń libido jest mało istotny. Oznacza to, że rzeczywista liczba zaburzeń erekcji powodowanych przez leki jest większa, niż liczba zgłaszana.

Leki a funkcje seksualne

Mechanizm funkcji seksualnych nie jest do końca poznany. Jest to skomplikowana i skoordynowana współpraca hormonów, chemicznych neuroprzekaźników w mózgu (dopaminy i serotoniny) oraz narządów płciowych. Dopamina wspomaga funkcje seksualne, zaś serotonina blokuje funkcje seksualne (ma to wielkie znacznie w mechanizmie działania wielu preparatów, które bądź hamują bądź też poprawiają działanie neuroprzekaźników).

Niezwykle ważny jest także odpowiednio wysoki poziom testosteronu i dobry stan naczyń krwionośnych biorących udział w mechanizmie erekcji. Leki mogą zatem wpływać na funkcje seksualne na wiele sposobów.

W każdym przypadku, gdy pacjent podejrzewa, że przyjmowane przez niego preparaty mogą być przyczyną zaburzeń funkcji seksualnych, powinien zgłosić się do lekarza. Nie należy samowolnie rezygnować z przepisanej przez lekarza terapii ani jej samodzielnie modyfikować. Lekarz może przepisać inny lek z tej samej grupy lub całkowicie zmienić leczenie. Taka zmiana może wyeliminować pojawiające się wcześniej działania niepożądane.

Leki a libido

Popęd płciowy jest regulowany poziomem hormonów płciowych, niezbędnych do wywołania pobudzenia seksualnego (głównie testosteronu). Leki, które obniżają poziom testosteronu lub blokują jego działanie mogą obniżać popęd płciowy.

Ogólny stan zdrowia fizycznego i emocjonalnego również wpływa na poziom libido. Leki, które nawet pośrednio powodują senność, apatię, nadwagę, tycie lub dezorientację, mogą potencjalnie obniżać popęd seksualny.

Leki a pobudzenie seksualne i erekcja

Na wystąpienie prawidłowej erekcji wpływa wiele czynników – nerwowych, hormonalnych, naczyniowych i zależnych od czynników psychicznych. Oznacza to, że źródło dysfunkcji może mieć swoje źródło zarówno w przyczynach biochemicznych, hormonalnych, naczyniowych jak i nerwowych.

Wiele leków może wpływać na poziom hormonów (szczególnie testosteronu) lub zaburzać przekaz sygnałów nerwowych, a tym samym powodować impotencję. Leki antydepresyjne należą do leków najczęściej powodujących zaburzenia natury seksualnej. Dzieje się tak dlatego, że ich działanie zmienia poziom substancji chemicznych w mózgu (neuroprzekaźników). W szczególności są to leki z grupy o nazwie selektywne inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny. Leki te zwiększają poziom serotoniny, co upośledza funkcje seksualne.

Leki obniżające ciśnienie tętnicze także wpływają na funkcje seksualne, z tym, że mechanizm wywołujący zaburzenia seksualne jest inny w zależności od leku. Za zaburzenia erekcji mogą tu np. odpowiadać leki z grupy beta blokerów.

Leki a wytrysk

Wytrysk jest złożoną czynnością fizjologiczną, w przebiegu której dochodzi do aktywacji alfa-receptorów w gruczole krokowym i pęcherzykach nasiennych. Czynność wspomnianych receptorów może być hamowana przez niektóre leki, co w efekcie może być przyczyną zaburzeń ejakulacji (wytrysku).

W czasie ejakulacji, zwiększona aktywność alfa-receptorów, ułatwia prawidłowy wytrysk nasienia. Zakłócenie tego mechanizmu może powodować wytrysk wsteczny, czyli wypływ nasienia drogą o najmniejszym oporze z cewki do pęcherza moczowego. W mechanizmie orgazmu i ejakulacji biorą także udział substancje chemiczne obecne w mózgu (wspomniane wcześniej neuroprzekaźniki).

Leki antydepresyjne wychwytujące zwrotnie serotoninę mogą również powodować zaburzenia wytrysku. Najczęściej przepisywanym środkiem zaburzającym mechanizm ejakulacji są selektywne inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny.

Leki na nadciśnienie a problemy z erekcją

Najczęściej zaburzenia erekcji są wynikiem stosowania leków na nadciśnienie. Wynika to z pewnością z częstości występowania tej choroby i jej leczenia. W leczeniu nadciśnienia wykorzystuje się kilka grup leków, stosowanych zarówno w mono- jak i politerapii. Warto wspomnieć, że:

  • impotencja rzadko występuje u osób przyjmujących inhibitory konwertazy angiotensyny (ACE) np. enalapril,
  • antagoniści kanału wapniowego i alfa-blokery rzadziej powodują zaburzenia seksualne niż diuretyki (leki moczopędne) lub beta-blokery.
  • diuretyki pętlowe takie jak Furosemid powodują mniejsze ryzyko wystąpienia impotencji niż tiazydy,
  • beta-blokery, np. propranolol mogą skutkować wystąpieniem zaburzeń erekcji,
  • leki należące do grupy alfa blokerów mogą powodować zarówno zaburzenia erekcji jak i problemy z ejakulacją.

Leki na depresję a problemy z erekcją

Głównie leki starszej generacji stosowane w leczeniu depresji, mogą powodować zaburzenia erekcji. Warto wspomnieć, że:

  • inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny najczęściej powodują zaburzenia seksualne, w mniejszym stopniu inhibitory monoaminooksydazy, a w dalszej kolejności trójcykliczne leki antydepresyjne,
  • inhibitory zwrotnego wychwytu serotoniny (w skrócie SSRI) mogą być przyczyną zmniejszenia popędu płciowego, impotencji, opóźnianego orgazmu, jego braku, a także zaburzeń wytrysku,
  • inhibitory monoaminooksydazy to grypa leków przeciwdepresyjnych, które mogą wpływać na mniejszy popęd płciowy, zaburzenia erekcji i zaburzenia wytrysku,
  • trójpierścieniowe leki przeciwdepresyjne podobnie jak dwie pozostałe grupy leków mogą powodować spadek libido i zaburzenia erekcji.

Leki obniżające poziom cholesterolu

Wśród leków stosowanych w celu obniżenia poziomu cholesterolu, mogą znaleźć się preparaty powodujące zaburzenia seksualne. Należy tu zaznaczyć, że:

  • niektóre statyny mogą być przyczyna problemów natury seksualnej, jednak w przypadku takiej terapii, ryzyko wystąpienia problemów z erekcją jest bardzo niskie.
  • statyny niosą za sobą mniejsze ryzyko impotencji niż fibraty,
  • fibraty mogą być odpowiedzialne za zaburzenia erekcji.

Leki stosowane w leczeniu zaburzeń erekcji nie są zalecane w terapii zaburzeń seksualnych spowodowanych działaniem innych leków, chyba że jest to jedyna alternatywa w leczeniu takiej dysfunkcji. Stosowanie równolegle wielu leków w należących do różnych grup zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia niepożądanych działań ubocznych.

Opublikowano: ; aktualizacja: 16.03.2015

Oceń:
4.8


Może cię

Przyczyny zaburzeń erekcji

Mężczyźni cierpią na wiele różnych form dysfunkcji seksualnych. Skarżą się na niskie libido i problemy ...

Przygotowanie przedciążowe dla ojców

Nie tylko kobieta, która zamierza zajść w ciążę ale również przyszły tata powinni podjąć odpowiednie ...

Choroby penisa – jakie są objawy chorób prącia?

Choroby męskich narządów płciowych najczęściej oznaczają zaburzenia erekcji i problemy z wytryskiem. Do schorzeń tego ...

Testosteron a libido

Niski poziom testosteronu (męskiego steroidowego hormonu płciowego) może być przyczyną mniejszego zainteresowania seksem i problemów ...

Seks a usunięcie prostaty

Usunięcie prostaty zazwyczaj niesie ze sobą poważną obawę nie tylko o to czy podstawowa choroba ...

Zaburzenia erekcji

Zaburzenia erekcji są istotnym czynnikiem wpływającym na jakość życia mężczyzn, jak również ich partnerek seksualnych. ...

Mniejsza ochota na seks u mężczyzn

Wielu mężczyzn odczuwa mniejsza ochotę na seks i poszukuje pomocy w gabinetach lekarskich. Kłopoty w ...

Seks po zawale – czy to bezpieczne?

Pacjenci często mają wiele pytań dotyczących seksu po zawale, jednak to wciąż temat tabu. Pacjenci ...

Sposób na wysokie libido

Od lat funkcjonuje stereotyp, że kobiety cechuje niższy popęd seksualny i częste spadki libido. Kolejny ...

Leki na nadciśnienie a zaburzenia erekcji

Leki obecnie stosowane w leczeniu nadciśnienia tętniczego są coraz nowocześniejsze i coraz rzadziej powodują zaburzenia ...

Przyczyny utraty libido

Zarówno kobiety jak i mężczyźni mają okresy w życiu, kiedy tracą zainteresowanie seksem. Dla większości ...

Zaburzenia erekcji – jakie są przyczyny i jak leczyć problemy z erekcją?

Zaburzenia erekcji to rodzaj dysfunkcji, która sprawia, że mężczyzna ma problem z utrzymaniem jej na ...

Komentarze (0)