zarejestruj się zaloguj się

Włochaty i czarny język – co oznacza czarny nalot na języku?

Tekst: lek. Kamil Kowal
Dodane: 17. lutego, 2017

Nalot na języku może mieć różny odcień: biały, żółty, brązowy lub zielony. Czasem mamy też do czynienia z ciemnym, niemal czarnym językiem. Takie obłożenie nie świadczy o chorobie. Dolegliwości tej towarzyszy często występowanie języka włochatego. Przyczyną ciemnego nalotu jest m.in. palenie papierosów, zapalenie jamy ustnej czy stosowanie preparatów żelaza. Jak poradzić sobie z nalotem na języku?

lek. Kamil Kowal
AUTOR
SPIS TREŚCI:

    Nalot na języku – co oznacza obłożony język?

     

    Nalot na języku bywa objawem choroby. Wyróżnia się kilka jego rodzajów. Nalot może być biały (białawy), żółtawy, brązowy, zielony oraz czarny.

    Obłożony język, w zależności od koloru, może wiązać się z łagodnymi stanami chorobowymi lub wskazywać na poważne choroby toczące się w organizmie.

    Pacjenci, którzy zaobserwują obecność nalotu na języku, powinni skonsultować się z lekarzem. Pozwoli to na poznanie czynnika, który wywołał jego patologiczne obłożenie. Jeśli będzie to konieczne, zostanie wprowadzone odpowiednie leczenie schorzenia.

    Mechanizm powstawania włochatego języka nie jest do końca poznany, ale powstanie ciemnego nalotu wiąże się ze złą higieną jamy ustnej i z reguły nie jest objawem poważnej choroby.

     

    Włochaty język – co to znaczy?

     

    Czarny nalot na języku nie jest objawem groźnej choroby. Główną przyczyną tego schorzenia jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej.

    U pacjentów z tą dolegliwością charakterystyczna jest obecność języka włochatego. Pokarm rozkładający się wśród licznych włosków na języku powoduje zmianę jego koloru na czarny oraz wywołuje nieprzyjemny zapach z ust.

    Brodawki na języku skupiają kilkadziesiąt kubków smakowych odpowiedzialnych za odczuwanie smaku. W prawidłowych warunkach starsze brodawki ulegają starciu i zanikają, a w ich miejsce powstają nowe. Jednak w niektórych przypadkach zdarza się, że nie ulegają zanikowi i stale wzrastają. Wydłużone brodawki przypominają włoski na powierzchni języka, stąd określenie włochaty język.

    Gąszcz wydłużonych brodawek w bardzo łatwy sposób przyczynia się do zatrzymywania resztek pokarmu i barwników. Pozostałości jedzenia atakowane są przez obecne w jamie ustnej bakterie. Rozkładanie resztek pokarmu powoduje pojawienie się czarnego języka.

    Ewakuacja powstałego konglomeratu resztek pokarmu i bakterii z języka jest utrudniona poprzez długie i liczne brodawki. W związku z tym mamy do czynienia z ciemnym, czarnym językiem.

    Włochaty język wiąże się również z nieświeżym i przykrym zapachem z jamy ustnej (wręcz cuchnącym).

     

    Czarny język – jakie są przyczyny?

     

    Podstawową predyspozycją do zmiany koloru języka jest charakterystyczny włochaty język. Pacjenci z tym schorzeniem w sposób szczególny powinni dbać o higienę jamy ustnej.

    Wśród przyczyn pojawienia się czarnego nalotu na języku należy wymienić:

    • złą higieną jamy ustnej,
    • stosowanie antybiotyków zaburzające prawidłową równowagę bakterii w jamie ustnej,
    • chemioterapię lub radioterapię,
    • stosowanie preparatów żelaza w leczeniu niedokrwistości,
    • niekontrolowaną cukrzycę,
    • grzybicze zapalenie jamy ustnej,
    • spożywaniem pokarmów, które są łatwo zatrzymywane na powierzchni języka.

    Czarny język związany jest także z nadmiernym stosowaniem płynów do płukania jamy ustnej z zawartością nadtlenku wodoru.

     

    Czarny nalot na języku a higiena jamy ustnej

     

    Leczenie w przypadku czarnego nalotu na języku polega na zadbaniu o odpowiednią higienę jamy ustnej. Zaleca się częste mycie zębów oraz języka. W tym celu można użyć skrobaczki lub specjalnej szczoteczki do języka.

    Przestrzenie międzyzębowe należy czyścić nicią dentystyczną. Higienę jamy ustnej można wspomagać, używając dobrych antybakteryjnych płynów do płukania jamy ustnej.

    Objawów włochatego języka ciężko jest uniknąć, ze względu na niepoznany mechanizm. Pacjenci natomiast mogą chronić się przed pojawieniem czarnego nalotu na języku. Osoby palące wyroby tytoniowe powinny zerwać z nałogiem.

    W przypadku stosowania leków wywołujących ciemne zabarwienie języka można rozważyć ze swoim lekarzem lub lekarzem dentystą zmianę medykamentu.

    Pacjentom z cukrzycą czy osobom w trakcie chemioterapii lub radioterapii zaleca się częste wizyty u lekarza lub lekarza dentysty. Wszelkie odchylenia od normy u tych osób można wówczas szybciej uchwycić i skorygować leczenie, zapobiegając tym samym wystąpieniu niepokojących objawów.

    Autor: lek. Kamil Kowal

    Newsletter

    Chcesz otrzymywać informacje
    o nowych artykułach i produktach?

    Facebook_icon    GooglePlus_icon    YouTube_icon    twitter_icon

    Copyright © 2012-2017 Wylecz.to All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone

    Treści z serwisu wylecz.to mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.  

    Zamknij ten komunikat

    Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

    Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.