zarejestruj się zaloguj się

Krwawienie i plamienie podczas brania tabletek antykoncepcyjnych

Tekst: lek. Marta Chrzanowska
Dodane: 21. lutego, 2017

Czy plamienie z pochwy podczas brania tabletek to niepokojący objaw? Okazuje się, że drobne krwawienia mogą być jednym z działań niepożądanych antykoncepcji hormonalnej, mogą występować nie tylko po pigułkach, ale także po tzw. spirali, czyli przy stosowaniu wkładki wewnątrzmacicznej. Częściej niż plamienie lub krwawienie po tabletkach zdarzają się nieregularne miesiączki (prawidłowo określane jako krwawienie z odstawienia).

lek. Marta Chrzanowska
AUTOR
SPIS TREŚCI:

    Czy plamienia z pochwy przy tabletkach antykoncepcyjnych są groźne?

     

    Plamienia i drobne krwawienie podczas stosowania antykoncepcji hormonalnej (tabletek, ale także tak zwanej spirali hormonalnej, czyli wkładki wewnątrzmacicznej) zdarzają się i zazwyczaj nie są przyczyną poważnych dolegliwości i chorób układu rozrodczego. Są one przyczyną obaw i niepewności, dlatego konieczne jest poinformowanie pacjentek rozpoczynających ich przyjmowanie, że po pigułkach może wystąpić drobne plamienie nie z dróg rodnych.

    Oczywiście, kiedy takie epizody powtarzają się, a plamienia są częste i obfite, zamieniają się w krwawienia i są np. powodem anemii, należy niezwłocznie udać się do ginekologa, aby wykluczyć poważne przyczyny krwawienia, jak np. mięśniaki macicy lub patologie w obrębie endometrium, czyli błony śluzowej wyściełającej jamę macicy.

    Pacjentki przyjmujące dwuskładnikowe tabletki antykoncepcyjne skarżą się nie tylko na plamienia z pochwy. Częstszym efektem stosowania pigułek bywają nieregularne krwawienia na początku przyjmowania leku. Krwawienie to mylnie to nazywają miesiączką. Po tabletkach występuje krwawienie z odstawienia (w przerwie pomiędzy kolejnymi opakowaniami preparatu).

    Dzieje się tak najczęściej w pierwszych miesiącach ich przyjmowania. Organizm jednak powoli przystosowuje się do dostarczanych dawek hormonów, a krwawienia stają się regularne. Najczęściej są mniej obfite i mniej bolesne niż miesiączka. Bywa, że mniej lub bardziej intensywne plamienia mogą pojawić się po wielu miesiącach stosowania tak zwanych pigułek antykoncepcyjnych.

     

    Czy krwawienie po tabletkach i spirali zmniejsza ich skuteczność?

     

    Niestety jak dotąd, nie wymyślono idealnej metody antykoncepcyjnej i to nie tylko ze względu na jej skuteczność. Należy pamiętać, że żadna z dostępnych metod na rynku nie chroni kobiet, przed niechcianą ciążą w 100 proc.

    Niektóre metody, jak na przykład tabletka lub wkładka wewnątrzmaciczna (spirala) może być uciążliwa w stosowaniu. Właśnie ze względu na ryzyko plamień i krwawień podczas przyjmowania antykoncepcji.

    Nie ma jednak dowodów na to, że wystąpienie krwawienia po tabletkach wiąże się ze zmniejszoną skutecznością terapii, włączając te leki, które zawierają najmniejsze dawki hormonów.

    Występowanie krwawień międzymiesiączkowych (pomiędzy krwawieniami z odstawienia) nie wiąże się ze zmianami stężenia hormonów steroidowych we krwi pacjentek.

    Najczęściej występują w czasie pierwszych trzech miesięcy stosowania tabletek dwuskładnikowych. Nieco częściej problem ten dotyczy kobiet przyjmujących preparaty o najmniejszych dawkach hormonów (20 mikrogramów etynyloestradiolu) oraz palaczek.

    Plamienia po spirali mogą trwać nawet przez około pół roku, zanim organizm przyzwyczai się do zastosowanej dawki uwalnianego hormonu. Większość kobiet ten fakt niepokoi i martwi. Jest to działanie niepożądane, ale nie niebezpieczne.

     

    Co robić, gdy są plamienia po tabletkach?

     

    To jak pacjentka toleruje daną metodę zależy od jej organizmu i jest sprawą indywidualną. Jedna będzie plamić, krwawić po braniu tabletek, odczuwać dyskomfort podczas, podczas gdy jej przyjaciółka stosując tę samą metodę antykoncepcji, nie będzie odczuwać żadnych niepokojących objawów.

    Zazwyczaj plamienie ustępuje samoistnie do końca trzeciego cyklu. Spowodowane, w większości przypadków, złuszczaniem się błony śluzowej jamy macicy, która w ten sposób zmienia swoją zwykłą grubość i dostosowuje się do stanu, który jest kontrolowany przez hormony dostarczone w tabletkach. Jeśli krwawienie podczas brania pigułek występuje po kilku miesiącach przyjmowania tabletek, to najprawdopodobniej jest to spowodowane przemianą błony śluzowej pod wpływem działania progestagenów. Endometrium i naczynia krwionośne są wtedy bardziej kruche i podatne na złuszczanie, co objawia się nieregularnymi krwawieniami.

    Jeżeli plamienia i krwawienia są częste, nie ustępują, nasilają się, należy wtedy zmienić tabletki na inne, zazwyczaj takie, które maja większą dawkę estrogenów. Nieprzerwane i nieregularne przyjmowanie tabletek oraz palenie papierosów zwiększa częstość występowania plamień.

    Inną przyczyną krwawień jest zakażenie szyjki macicy. Warto wspomnieć, że wśród kobiet stosujących doustną antykoncepcję i zgłaszających krwawienia międzymiesiączkowe częściej występuje zakażenie chlamydiami.

    Nie ma znaczenia, czy plamienie wystąpi zaraz na początku stosowania tabletek, czy później, już podczas stosowania kolejnego opakowania. Należy pamiętać, że organizm kobiety zmienia się i nigdy nie jest taki sam. Zmęczenie, stres, brak snu, zmiany klimatu, wyczerpująca praca – to wszystko może zaburzać pracę organizmu i sprzyjać wahaniom hormonalnym.

    W każdym przypadku plamienia z dróg rodnych warto zgłosić się do ginekologa, który oceni możliwą przyczynę krwawień i doradzi sposób rozwiązania problemu. W sytuacji, gdy problem jest poważniejszy, skieruje na odpowiednie badania.

    Autor: lek. Marta Chrzanowska

    Newsletter

    Chcesz otrzymywać informacje
    o nowych artykułach i produktach?

    Facebook_icon    GooglePlus_icon    YouTube_icon    twitter_icon

    Copyright © 2012-2017 Wylecz.to All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone

    Treści z serwisu wylecz.to mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.  

    Zamknij ten komunikat

    Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

    Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.