zarejestruj się zaloguj się

Ciemny mocz – co oznacza brunatny i brązowy kolor moczu?

Tekst: lek. Sylwia Jastrzębowska
Dodane: 26. października, 2016

Zmiana koloru moczu zależy nie tylko od chorób układu moczowego. Obserwacja lub wynik badania moczu mogą potwierdzić zmianę jego zabarwienia. Przyczyną może być dieta, a bardzo często także przyjmowane leki. Ciemny, brunatny, brązowy mocz może oznaczać obecność hemoglobiny w moczu, co jest stanem nieprawidłowym. Ciemna barwa moczu może wskazywać na obecność krwi w moczu.

SPIS TREŚCI:

    Kolor moczu – kiedy jest nieprawidłowy i należy zrobić badanie moczu?

     

    Prawidłowo mocz powinien być przezroczysty, mieć kolor słomkowy lub zbliżony do niego. Co, jeśli kolor moczu jest inny? Jakie czynniki mogą wpływać na zabarwienie moczu? Badanie ogólne moczu pozwala na określenie jago barwy, gęstości, zapachu. Wyniki badania moczu dostarczają także informacji o jego składnikach, także tych, które świadczyć mogą o chorobie. Szczególnej uwagi wymaga obecność bakterii i i białko w moczu.

    Za zabarwienie moczu odpowiadają znajdujące się w nim produkty rozpadu bilirubiny – składnika żółci wytwarzanej w wątrobie. Związki te są filtrowane z krwi w nerkach i z uwagi na ich szkodliwość, wydalane razem z moczem. O tym, czy mocz jest słomkowy, jasno żółty lub ciemno żółty, decyduje jego zagęszczenie. Bilirubina w moczu nie powinna być obecna.

    Nie tylko kolor moczu jest ważny, ale także jego gęstość. Mętny i gęsty mocz oznacza najczęściej zbyt małą ilość przyjmowanych płynów. Z kolei oddawanie dużej ilości jasnosłomkowego moczu może także świadczyć o chorobach takich, jak cukrzyca czy moczówka prosta. Bardzo intensywnie żółty kolor moczu występuje u osób przyjmujących witaminy, głównie z grupy B.

    Zawsze jednak warto zapytać lekarza dlaczego mocz zmienia kolor na ciemny i o wytłumaczenie takiego zjawiska, oraz zwrócić uwagę na inne niepokojące objawy chorób układu moczowego. Należą do nich przede wszystkim zmiana zapachu moczu, jego pienienie się lub mętny wygląd, a także wszelkie dolegliwości związane z oddawaniem moczu, takie jak ból i pieczenie podczas oddawania moczu, częstomocz, oddawanie moczu małymi porcjami, parcie na pęcherz.

     

    Brązowy mocz – o czym może świadczyć?

     

    Zarówno składniki pokarmowe, jak i przyjmowane leki mogą powodować zmienię zabarwienia moczu. Jeśli produktami przemiany metabolicznej danej substancji są związki barwne, a jednocześnie należą do wydalanych drogą nerkową – spowodują zmianę barwy moczu. I tak kolor:

    • Mocz brunatny lub brązowy – może powstawać podczas przyjmowania nitrofurantoiny lub furazolidonu. Hemoglobin w moczu daje podobny objaw – mocz jest ciemny. Podobny objaw obserwuje się w przypadku mioglobiny, a także świadczyć o obecności hemoglobiny w moczu. Stan taki może wystąpić po intensywnym wysiłku fizycznym, w chorobach dróg żółciowych, ale także w przebiegu rabdomiolizy – groźnego stanu rozpadu mięśni.
    • Bardzo rzadko występuje niebieski mocz. Objaw obserwowany jest u osób otrzymujących błękit metylenowy lub indygokarmin – substancje stosowane w diagnozowaniu chorób układu moczowego. Niebiesko-zielony mocz może także wystąpić po spożyciu szparagów.
    • Pomarańczowy – stwierdzany często u osób leczonych z powodu gruźlicy lub stosujących sulfasalazynę, popularny lek łagodzący dolegliwości w przebiegu stanów zapalnych jelita cienkiego i grubego.
    • Czerwony kolor moczu może wynikać ze stosowanie leków takich, jak lewodopa, deferoksamina, metronidazol. Zdarza się też czerwony mocz po burakach. Występuje u osób cierpiących na rzadkie choroby nazywane porfirami. Główną przyczyną czerwonego zabarwienia jest jednak domieszka krwi. Jeśli kolor moczu zmienia się w czasie przyjmowania ww. leków lub po spożyciu wspomnianych produktów, nie ma podstaw do niepokoju.
    • Mocz czarny – takie zabarwienie zapewnia melanina, która pojawić się może w moczu jeśli w organizmie rozrasta się nowotwór ją produkując.
    • Biały mocz – jest typowy dla ropnych zakażeń układu moczowego.

     

    Czy ciemny mocz oznacza krew w moczu?

     

    Zdecydowanie najczęstszą przyczyną ciemnego moczu jest obecność krwi. Krwiomocz najczęściej stwierdzany jest w takich chorobach jak:

    • zapalenie pęcherza lub zakażenie innych pieter układu moczowego,
    • hemoliza, czyli wewnątrznaczyniowy rozpad krwinek,
    • zapalenie gruczołu krokowego,
    • rak nerki lub pęcherza.

    W każdym przypadku stwierdzenia domieszki krwi w moczu należy zgłosić się do lekarza. Podstawą diagnostyki jest badanie moczu, które potwierdza lub wyklucza podłoże infekcyjne objawów. Ciemny, czerwony lub różowy mocz jest charakterystyczny dla zapalenia nerek. dodatkowo typowe są dolegliwości bólowe w okolicy lędźwiowej, gorączka z dreszczami, zmniejszenie lub zwiększenie ilości oddawanego moczu. Zakażenie dróg moczowych, najczęściej pęcherza, związane jest przede wszystkim z częstomoczem oraz nieprzyjemnym uczuciem pieczenia lub bólu podczas mikcji.

    Wymienione choroby zwykle dobrze odpowiadają na leczenie, o doborze antybiotyku powinien decydować lekarza, najlepiej na podstawie posiewu próbki moczu z określeniem antybiotykooporności, czyli wrażliwości bakterii na określoną substancję. Jeśli lekarz na podstawie badania fizykalnego podejrzewa napad kolki nerkowej, czyli zatkania dróg moczowych na jakimś poziomie przez zaklinowany złóg, popularnie zwany kamieniem nerkowym – konieczne jest wykonanie badania ultrasonograficznego.

     

    Co może oznaczać brunatny mocz?

     

    Najbardziej niepokojącym objawem jest krwiomocz występujący u osoby starszej, bez objawów infekcji dróg moczowych. Jeżeli badanie ogólne moczu potwierdzi jej obecność, to w takich przypadkach należy niestety brać pod uwagę możliwość krwawienia z guza. Nierzadko, krew pojawiająca się w moczu jest pierwszym występującym objawem choroby nowotworowej: raka nerki, pęcherza, gruczołu krokowego, moczowodu, a także innych nowotworów naciekających drogi moczowe z zewnątrz – np. raka jelita grubego lub narządów

    Bardzo ciemny kolor moczu i podejrzenie obecności krwi powinieno skłonić do pilnej wizyty u lekarza. Bardzo niepokojącym stanem jest również krwiomocz u osoby przyjmującej leki przeciwkrzepliwe. Pojawienie się krwawienia w obrębie dróg moczowych może świadczyć o przedawkowaniu leków i poważnym zagrożeniu dla życia pacjenta. W takim przypadku należy niezwłocznie udać się do lekarza celem przeprowadzenia badań w kierunku zaburzeń krzepnięcia krwi, a także odstawić przyjmowane leki do czasu kontaktu z lekarzem.

    Autor: lek. Sylwia Jastrzębowska

    Newsletter

    Chcesz otrzymywać informacje
    o nowych artykułach i produktach?

    Facebook_icon    GooglePlus_icon    YouTube_icon    twitter_icon

    Copyright © 2012-2016 Wylecz.to All Rights Reserved. Wszystkie prawa zastrzeżone

    Treści z serwisu wylecz.to mają na celu polepszenie, a nie zastąpienie, kontaktu pomiędzy Użytkownikiem Serwisu a jego lekarzem. Serwis ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Przed zastosowaniem się do porad z zakresu wiedzy specjalistycznej, w szczególności medycznych, zawartych w naszym Serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z wykorzystania informacji zawartych w Serwisie.  

    Zamknij ten komunikat

    Nasze strony wykorzystują pliki cookies.

    Na naszych stronach używamy informacji zapisanych za pomocą cookies m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Mogą też stosować je współpracujące z nami podmioty, takie jak firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W każdej przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies. Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce Cookies.